מהו היקף ההשפעה המשפחתית על התפתחות ילדים בגיל הרך?

במהלך הגיל הרך, ניתן להעביר לילדים את עמדותיהם וערכיהם של ההורים. במהלך תקופה זו, תחושת העצמי שלהם מתהווה ויכולה להיות מושפעת מההורים שלהם, לדברי הת'ר ווייס, מייסדת ומנהלת פרויקט המחקר המשפחתי מטעם אוניברסיטת הרווארד. הם יכולים לרכוש מיומנויות המהוות את הבסיס ללמידה לאורך כל הילדות, לכן מערכת תמיכה חזקה בגיל הרך יכולה להשפיע מאוד על התפתחותם.

 

משפחה תומכת ואוהבת

טיפוח מערכות יחסים במשפחה הוא קריטי להתפתחות בריאה של ילדים. אם ילד מרגיש בטוח ואהוב במשפחתו, זה עוזר לו בתהליך היווצרות ההערכה והרווחה העצמית שלו. זה יכול גם להוביל לילד שהוא מוכשר יותר מבחינה חברתית ובעל כישורי תקשורת טובים יותר מילד שלא מרגיש את הקשרים המשפחתיים האלה, לפי וייס.

 

מעורבות הורית

הוכח כי השתתפות ההורים בפעילויות של ילדיהם, כמו חקר החוץ או קריאת ספרים יחד, הובילה להתפתחות של ילדים חברתיים יותר, אומרת וייס. ילדים העוסקים בפעילות משחק עם הוריהם קופצים ממש למשחקים כשהם מתחילים את לימודיהם בבית הספר, ובכך מראים התנהגות עצמאית יותר במצבים אלו. לאחר שהוריהם מראים עניין בפעילותם, מתפתחת תחושת עצמיות חזקה אצל ילדים.

 

מוכנות ללימודים

הורים ובני משפחה אחרים יכולים גם הם להשפיע על התפתחות הגיל הרך על ידי תמיכה באוריינות ושיעורי ילדות אחרים. על ידי עידוד תרגול של כישורי מתמטיקה וקריאה, הורים יכולים להגביר את מוכנותם לבית הספר של ילדיהם, לפי וייס. אפילו שיעורים מוקדמים, כמו שירת האלף-בית או ספירת חפצים, יכולים להוביל להצלחות נוספות בכיתה.

 

גורמי סיכון

מצד שני, גורמי סיכון משפחתיים יכולים גם הם להשפיע על מסלול ההתפתחות בגיל הרך. במיוחד גורמי סיכון אימהיים יכולים להשפיע רבות על התפתחות הילד. לדוגמה, שימוש בסמים, עוני וסביבה של התעללות במשפחה עלולים להוביל לבעיות התנהגות אצל ילדים עד גיל 3, על פי המרכז הלאומי לילדים בעוני (NCCP). ההורים יכולים לעזור לילדים במצבי סיכון על ידי חיפוש מטפלים מיומנים בתחום בריאות הנפש, הטיפול המוקדם והחינוך, כך על פי NCCP.