תופעות לוואי של הורות מגוננת יתר על המידה

כשילדים גדלים הם מתקדמים מתלות מוחלטת במהלך חייהם הראשונים לדרגה גבוהה יותר של עצמאות בשנות העשרה שלהם, כשהם מתחילים לחוש צורך ליצור זהות משלהם. הורים עשויים להרגיש שהם מגנים יתר על המידה על ילדיהם ורוצים לשלוט בכל היבט בחייהם, מחשש מסכנות כמו סמים, אלכוהול, אלימות בבתי ספר, הריונות בגיל העשרה ופדופילים. הורים צריכים לדעת מה ההבדל בין להיות מעורבים בחיי ילדיהם לבין להגן עליהם יתר על המידה.

 

חוסר ביטחון עצמי

הורים שמגנים על ילדיהם יתר על המידה מעבירים להם את המסר שהם אינם יכולים להתמודד עם אתגרי החיים בעצמם. זה יכול להוביל לחוסר ביטחון עצמי אצל ילדים אלה. הם עשויים לחוש שאם הוריהם לא סומכים עליהם עם החופש לטעות ולטפל בבעיות בעצמם, ייתכן שלא תהיה להם היכולת להצליח בחיים ללא המשך הנחיית הוריהם.

 

אשליה של שליטה

ההורים עצמם עשויים להאמין שיש להם שליטה על היכולת לשמור על ילדיהם בטוחים ומוגנים בכך שהם מגנים עליהם יתר על המידה. זה יכול להוביל לאשליה של שליטה בילדיהם, שעלולים להתקומם ככל שהם מתבגרים ולנפץ את האשליה הזו.

 

נטילת סיכונים

כאשר ילדים מגיעים לשנות העשרה שלהם, הם מבלים לעתים קרובות יותר זמן מחוץ להישג ידם של ההורים. חופש זה יכול להוביל לנטייה רבה יותר לכיוון של נטילת סיכונים כשמדובר בילדים של הורים מגוננים. בני נוער עשויים להיות בעלי סיכוי גבוה יותר להשתתף בפעילות מינית, שתייה או שימוש בסמים בשל כך. בני נוער לעיתים קרובות בוחנים את גבולותיהם של הוריהם המגוננים מפני שהם ככל הנראה לא פיתחו תחושת אחריות למעשיהם. הורים שמגוננים יתר על המידה לקחו על עצמם אחריות זו. מומלץ לדבר עם ילדיכם על לקיחת סיכונים, ולהסביר להם כמה השלכות הרסניות יכולות להיות מדברים כמו שימוש בסמים או אלכוהול.

 

הערכה עצמית

הורות מגוננת מדי עלולה לגרום לחוסר בהתפתחות ההערכה העצמית אצל הילד. הסיבה לכך היא שלילד אסור להתמודד עם אתגרים ללא התערבות הורית. חלק מהתפתחות ההערכה העצמית אצל ילדים נובע מכך שהם מתגברים על אתגרים בעצמם, מה שלא קורה כשיש הורות מגוננת יתר על המידה.