מהם המאפיינים החיוניים של הורה טוב?

הורה טוב הוא הורה עוזר לפתח אצל ילדיו תכונות כמו יושר, אמפתיה, שליטה עצמית, הסתמכות עצמית, שיתוף פעולה, עליזות וחסד, ומחדיר בהם את המוטיבציה להשיג, על פי פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת טמפל בשם לורנס שטיינברג. תפקידו של הורה טוב הוא גם להגן על ילדיו מפני התפתחות של בעיות פסיכולוגיות, כמו דיכאון, חרדה והתנהגות אנטי-חברתית, מה שמגדיל את הסיכון לשימוש בסמים.

 

אהבה וחיבה

מחקר משנת 2010, שבו השתתפו 2,000 הורים ונערך על ידי הפרופסור והחוקר לפסיכולוגיה רוברט אפשטיין, מצא כי ההתייחסות לאהבה וחיבה תוך כדי הדרכת הורים הייתה החשובה ביותר בגידול ילדים מאושרים. הורים אוהבים בוחרים לכבד, לעודד ולטפח את ילדיהם ולא לשפוט אותם ולהאשים אותם. הם מאשרים כל העת את אהבתם וחיבתם, הן מילולית והן דרך התנהגותם. על ידי שימוש בחיזוקים חיוביים הם בונים הערכה עצמית במקום לשבור אותה בביקורת. כשילדיהם מגיעים להישגים, הם ממהרים להעניק שבחים נלהבים. הורים אוהבים יכולים לומר "זה נהדר שניקית את החדר שלך מבלי שתתבקש לעשות זאת" או "אני כל כך גאה שנכנסת לשחק בקבוצת הכדורסל הזו."

 

מיומנות תקשורתית

הורים שהם מתקשרים מיומנים מראים עניין אמיתי בכל תחומי החיים של ילדיהם ותמיד זמינים עבורם. הם מפגינים כבוד כלפיהם על ידי הסבר הסיבות שמאחורי חוקים, במקום פשוט להורות להם "עשו מה שאנחנו אומרים לכם." כדי ללמד את ילדכם מיומנויות תקשורת, עודדו אותו לבטא את רגשותיו ואז להקשיב בהבנה. להיות מאזין קשוב מראה לו כי רגשותיו ודעותיו מוערכים. במקום לזלזל ברגשותיו בכך שהוא אומר לו שהוא "טועה" כשהוא מרגיש בצורה מסוימת, ההורה מגלה אמפתיה באמירה, "אני יכול להבין מדוע אחותך הקטנה הרגיזה אותך" או "אני מצטער שהחבר הכי טוב שלך הכעיס אותך כל כך."

 

יכולת ניהול מתח

מאפיין מהותי נוסף של הורה טוב הוא היכולת להתנהל במצבי לחץ, מה שמוביל לילדים שמסוגלים גם הם להתמודד איתם, כך לפי אפשטיין. ילדים מתמודדים לעתים קרובות עם לחץ על ידי שיקוף שמראה כיצד הוריהם מנהלים את הרגשות שלהם במהלך מצבים מלחיצים. הורים שחוזרים הביתה ומתלוננים על עבודתם, הבוס שלהם, משתמשים בשפה נמוכה, מתווכחים או מוציאים את התסכול שלהם על ילדיהם, מהווים דוגמה לקויה לניהול מצבי מתח נפשיים בצורה בריאה. אם ההורים אינם מסוגלים להתמודד עם לחץ, הדבר גם גורם לילדיהם לחוש חרדה וחוסר ביטחון. אך אם ילדכם צופה בהוריו ולומד כיצד הם מצליחים לנהל את רגשותיהם גם בנסיבות סוערות, הוא יילך אחר ההובלה שלכם וילמד כיצד להתמודד עם מתח בעצמו.

 

כיבוד של העצמאות 

מרד לעיתים הוא חלק בריא מהניסיון של ילדכם לפתח את העצמאות שלו. הורים המעריכים את עצמאותם המתפתחת של ילדם בוחרים לטפח אותה ולא לאפיין אותה. במקום להכתיב חוקים, הם מבקשים את תשומת ליבם של ילדם והופכים את קביעת הכללים לפרויקט משותף. ילדים שמורשים להשתתף בקבלת החלטות הם בעלי מוטיבציה גבוהה יותר לבצע אותן. אם ילדכם מסרב להפסיק לשחק במשחקי וידאו וללכת לישון, אתם עלולים להסכים לפשרה באומרכם, "אתה יכול לשחק 15 דקות נוספות, אבל אז אתה הולך לישון." כך הילד לומד שאתם מכבדים את צרכיו, אך עדיין מציבים גבולות.

 

מודל תפקיד חיובי

היות מודל לחיקוי להתנהגות הולמת הוא יעיל יותר מאמצעים משמעתיים ספציפיים בגידול ילדיכם, על פי מאמר משנת 2010 ב-PsychologyToday.com. ילדים לומדים דרך התבוננות ולעתים קרובות מחקים את התנהגות הוריהם. כשהם צופים בהוריהם מתווכחים ומאבדים שליטה, הם מרגישים פחות בטוחים. הם עשויים לנסות לפתור סכסוכים על ידי לחימה וויכוחים, בדיוק כמו שהוריהם עושים. אולם הורים המסוגלים לפתח את הקונפליקטים והמחלוקות שלהם באמצעות דיונים רגועים ולא בוויכוחים סוערים, הופכים למודל בריא לחיקוי. היו התכונות אותן אתם מקווים לפתח אצל ילדכם, כמו חסד, חמלה, יושר, כבוד, סובלנות, סבלנות, יושר ואהבה ללא תנאי.