מהן ההשפעות של הסביבה הביתית על הלמידה?

למידה היא תהליך של קליטת מידע חדש באופן משמעותי והפעלתו לשימוש. ילדים ומבוגרים צעירים לומדים חלק גדול מהידע שלהם בבית הספר. בבית הספר, מידע לא ידוע בעבר מוצג לתלמידים בכוונה, כך שהם יכולים להשתמש בו הן כדי לעבור מבחנים ולהמשיך למחקרים אחרים. מידע זה משמש גם בשלל יישומי חיים מעשיים. לסביבה הביתית של הילד השפעות משמעותיות על הלמידה ועל הביצועים בבית הספר.

 

אבני בניין ללמידה

הסביבה הביתית מספקת את הבסיס ללמידה ומהווה נדבך בחיי התלמיד שיכול להשפיע על ציונים. מתן הזדמנויות ללמוד מחוץ לבית הספר עוזר להקל על הצלחת התלמידים בסביבת בית הספר. ההצלחה בחינוך הושפעה לטובה על ידי הזדמנויות למידה ביתיות כמו הורים שקראו לילדיהם, טיולים לספריה ומשאבים המעודדים משחק עם אותיות ומספרים. חוקרים בריטים גילו כי לרמת ההשכלה של האם הייתה ההשפעה הבולטת ביותר על ההצלחה האקדמית של ילדה הצעיר.

 

מתכוננים ללמוד

ההורים אחראים להבטיח שילדיהם יאכלו טוב, ינוחו מספיק ויהיו שמחים ורגועים. יצירת אווירה פיזית ונפשית חיובית בבית עוזרת להכין את התלמידים ללמידה. מערכת יחסים בין הורה לילד המאופיינת בטיפוח, קבלה ועידוד, כמו גם היענות ההורים לצרכיו של הילד, מתאימה לביצועים אקדמיים חיוביים. להורים שמגוננים על ילדיהם יתר על המידה, סמכותיים יותר, נוטים לא לאשר ולהעניש, יש לעתים קרובות השפעה שלילית על למידת ילדיהם.

 

מוטיבציה אדירה

הצלחת הלמידה של התלמיד משופרת כאשר הורים וגם מורים מציינים בבירור את יעדיהם לביצוע. לשאיפות החיוביות של ההורים לגבי ילדיהם, במיוחד בני נוער, יש קשר הדוק עם ההישגים האקדמיים הטובים. מוטיבציה כוללת את אמונותיו של התלמיד לגבי רמת המיומנות שלו ומה יהיו התוצאות אם הוא ינסה משימה חדשה. ציפיות הוריות ותקשורת לגבי ערך הלמידה ומיומנויות הילד משפיעות רבות על המוטיבציה של הילד ללמוד.