האם תינוקות מושפעים מההורים שמתווכחים בסביבתם?

על פי הפסיכולוג ג'ון גוטמן, כ-3.6 מיליון תינוקות נולדים מדי שנה. בעוד לידתו של תינוק היא בדרך כלל תקופה שמחה, היא גם מביאה שינויים רבים ולעיתים קרובות הרבה מתח. עבור זוגות מסוימים, הלחץ הנוסף יכול להוביל להתגברות של ריבים בבית. אם יש לכם תינוק, עליכם להימנע מלהילחם אחד עם השניה מולו מכיוון שההשפעות של הויכוחים שלכם יכולות להזיק מאוד.

 

אי שביעות רצון זוגית

לידה יכולה להכביד על הנישואים. שני שליש מהזוגות שגוטמן חקר הראו כי לידת ילדם הראשון צמצמה משמעותית את אושרם בנישואיהם. תשישות מהטיפול ברך הנולד, חסך בשעות שינה, חוסר באינטימיות ודיכאון אחרי לידה – כל אלה תורמים לחוסר שביעות רצון מהזוגיות. כאשר ההורים חשים מוצפים ומנותקים זה מזה, כמות הקונפליקטים ביניהם עולה. כתוצאה מכך, הורים חדשים מוצאים עצמם לעתים קרובות נלחמים זה בזה.

 

לחץ רגשי

אלה שעדים להורים נלחמים נמצאים תחת לחץ רגשי גבוה. תינוקות קשורים מאוד להבעות הפנים של הוריהם ולגוני הקול שלהם. כמו ספוגים קטנים הם סופגים את רגשותיהם של הוריהם. אם הוריו של הילוד חשים עצובים או מודאגים, הוא עלולה גם לחוש עצוב או מודאג. כעס הורי עלול להפחיד את הילוד ולגרום לו לבכות. תינוק שנמצא בלחץ בגלל הלחימה הבלתי פוסקת של הוריו עלול להיות עצוב ולאכול בצורה גרועה, ויהיה קשה לנחם אותו.

 

חוסר היענות

הריבים בין ההורים פוגעים בילד מפני שכך דעתם מוסחת ועקב כך הם פחות מגיבים אליו. הורים שחשים לחוצים ומדוכאים בגלל המתח בבית עשויים שלא להיות במצב שבו יש להם מספיק אנרגיה רגשית כדי להגיב ברגישות לבכי של התינוק ולצורך בנוחות ותשומת לב. אם הילוד בוכה, ההורים עלולים להתעצבן שהוא מסיח את דעתם ממה שהם מנסים לעשות – לריב אחד עם השניה. במקום לברר מה התינוק צריך או להרגיע אותו בדרך רגישה, הם עשויים להשאיר אותו בוכה לבדו בעריסה שלו או לנסות לאלץ אותו להיות בשקט על ידי הכנסת בקבוק או מוצץ לפיו.

 

נזק במערכת היחסים

חוסר הנגישות הרגשי של הורה מאיים על הילוד. אם הורים לא מגיבים לצרכי תינוקם בגלל הלחימה ביניהם, זה יכול לפגוע במערכת היחסים שלו איתם. לדוגמה, פרדיגמת Still Face – ניסוי הבוחן מה קורה כאשר אם מגיבה פעם אחת ומפסיקה לקיים אינטראקציה רגילה עם תינוקה – מדגימה עד כמה תינוקות שרויים במצוקה כאשר מתעלמים ממאמציהם לעורר תשומת לב אצל ההורים. תינוק בניסוי עשוי להסיט את מבטו, לבכות ולהיות נסער יותר ויותר במאמציו לגרום לאימו לקיים עמו קשר. גם אם האם מפסיקה לקיים אינטראקציה עם התינוק במשך שתי דקות בלבד, התינוק עלול להישאר נסער ולהיזהר מאימו גם לאחר שזו תתחיל לקיים עימו אינטראקציה שוב כרגיל.