הרשימות של אמא

לא סתם קוראים להם הממתקים של הטבע: הם מושכים את העין, צבעוניים ומתוקים, וכשמתחילים לאכול אותם פשוט אי אפשר להסתפק רק באחד.

ט"ו בשבט הוא ללא ספק החג הגדול שלהם ובתקופה זו הם נכנסים אל הבתים עם כל השפע שמדי שנה רק הולך וגודל, ולהבדיל מחגים אחרים שברגע שהם מסתיימים, אז גם המאכלים המסורתיים שלהם כבר נעלמים מהמדפים, את הפירות היבשים אפשר למצוא בחנויות כל השנה וליהנות מהיתרונות התזונתיים שלהם.

רמת הסוכר בפירות היבשים גבוהה הרבה יותר מאשר בפרי הטרי שממנו הם מופקים, ולכן גם הערך הקלורי שלהם הוא גבוה יותר, אך יחד עם זאת הם עשירים בסיבים תזונתיים ודלים בנתרן, ולפיכך מסייעים לתחושת שובע בין הארוחות, ולמניעה של יתר לחץ דם.

אז אילו הם הפירות היבשים שכדאי לצרוך כל השנה ולא רק בט"ו בשבט? לפניכם הרשימה: (לפי סדר אקראי)

900X600-4

תמרים

ישנם סוגים רבים של תמרים מיובשים אך מעבר לכך שהם מכילים כמות גדולה של סוכר, מה שמחייב להיות עם "האצבע על הדופק" בצריכה שלהם, הם גם מכילים מגוון של מינרלים כגון מגנזיום, אשלגן וסידן. הם עשירים מאד בסיבים ובויטמין E ובכך תורמים לתחושת שובע ובמיוחד ברגעים שהגוף מרגיש חוסר במשהו "מתוק".

תאנים מיובשות

התאנים היבשות (הנקראות גם בשם דבלים) עשירות מאד בסידן, וכ-6 תאנים ייספקו לגוף סידן כמו חצי כוס של חלב. למרות ערכם הקלורי הגבוה הם מהווים מקור טוב למגנזיום, אשלגן, וברזל, והן מכילות סיבים תזונתיים התורמים לתחושת שובע, מניעה וטיפול בעצירות. שילוב של תאנה עם אגוז מלך יספק לגוף וויטמינים ומינרליים חיוניים, וישמש חטיף בריא ומשביע בין הארוחות.

900X600-3

שזיפים מיובשים

השזיפים המיובשים אמנם מכילים כמות גבוהה של סוכר, אך הם עשירים בבטא קורטן, באשלגן ובסיבים תזונתיים המסייעים רבות למערכת העיכול. הם נכללים בין הפירות העשירים ביותר בנוגדי חימצון המגנים על המוח מפני בעיות תפקודיות. שזיפים יבשים עשירים גם בבור, שהוא מינרל חשוב במניעת אוסטיאופורוזיס, ובזכות תכולה גבוהה של סורביטול הם מסייעים רבות בבעיות של עצירות.

חמוציות

החמוציות מכילות נוגדי חימצון המונעים נזק לתאי הגוף. הן מכילות חומרים אשר יוצרים שכבה המגנה על התאים ושוטפים את החיידקים ממערכת השתן, לפיכך הן טובות למניעה וטיפול בדלקות בדרכי השתן. הן גם מכילות כמות גבוהה של ויטמין C ובכך גם מסייעות לחיזוק המערכת החיסונית.

900X600-1

חרובים

החרובים עשירים מאד בסידן ובסיבים. חרוב אחד מכיל כמות סידן שיש בחצי כוס חלב, ולכן הוא פתרון מעולה למי שנמנע מצריכת מוצרי חלב. חרוב אחד מספק רבע מהצריכה היומית הממוצעת של סיבים למבוגר ומסייע בהגברת פעילות המעיים, כך שמומלץ לצרוך אותו במצבים של עצירות. הוא תורם רבות לאיזון רמות הסוכר בדם, ולהגברת תחושת השובע, ובשל מתיקותו מושלם כחטיף בין הארוחות.

אננס מיובש

מעבר להיותו עשיר בסוכרים, מה שקצת הורס את החגיגה, האננס המיובש עשיר בוויטמינים A + C ומכיל אנזימים המסייעים למערכת העיכול. הוא בעל תכונות אנטי דלקתיות ומייעל תהליכי ריפוי כשהגוף עובר דלקות כלשהן ומטופל באנטיביוטיקה. בנוסף הוא מכיל כמות נכבדה של מנגן, אשר משפיע לטובה על תהליך החמצון של הגוף.

900X600-2

משמשים מיובשים

צבעו הכתום של המשמש המיובש יעיד על כך כי הוא עשיר בבטא קרוטן אשר הופך בגוף לויטמין A שחיוני למערכת החיסונית. בנוסף הוא מכיל כמות גדולה של אשלגן, שתורם לתפקוד יעיל של מערכת העצבים והשרירים בגוף. המשמש המיובש גם מכיל סיבים תזונתיים שעוזרים לתפקוד תקין של מערכת העיכול, ואף מסייעים במקרים של טיפול בעצירות.

צימוקים

הצימוקים עשויים מענבים. הם מכילים סוכר שמהווה כ- 80% ממשקלם, ולפיכך הם יכולים לשמש כמקור סוכר זמין ומהיר לגוף. הם עשירים בוויטמין B6, בברזל ובאשלגן, והסיבים התזונתיים המופקים מקליפת העינב שבהם מסייעים בהורדת כולסטרול. הם מכילים חומרים בעלי נוגדי חימצון ובכך הם מונעים נזקי חימצון לתאי הגוף.

חשוב לציין כי הפוסט מבוסס על מאמרים ברחבי הרשת ואינו מחליף ייעוץ רפואי.